PSYKOLOGIA KONEIDEN AJASSA

Kirjoittanut Kim Seppälä (www.crimsoncircle.com)

Lokakuun 2019 Shaumbra-lehdestä

Energiaa välittäen suomentanut Pirjo Laine

Aloin hiljattain lukea uudelleen Maria Szepesin romaania The Red Lion, ja ilokseni törmäsin tähän unohtuneeseen osaan kirjan alussa. Psykiatri kuvaa uraauurtavaa teoriaansa:

"Kutsuin järjestelmääni metapsykoanalyysiksi. Minun määritelmäni mukaan psyyke on kuolematonta älykkyyttä, joka on tässä maailmassa kehittyneintä ihmistietoisuudessa. Ihmistietoisuuden huippu vertautuu valitettavasti rajattomaan henkeen kuin pölyhiukkanen kosmokseen. Sielun sairaus merkitsee, että sillassa, elimissä jotka välittävät yksilön ja hengen välillä, on jonkinlainen vaurio. Hänen joka hoitaisi sielua, täytyy diagnosoida ja korjata tämä toimintahäiriö kaikella kliinisen tutkimuksen tehokkuudella ja perusteellisuudella. Jos hän hoitaa vain oireita, hän saattaa hyvinkin täyttää mielisairaalat – ja maailman – raivoavilla elävillä kuolleilla."

Seitsemänkymmentäkolme vuotta myöhemmin maailma on edelleen täynnä raivoavia eläviä kuolleita, eikä psykotrooppisten huumeiden ja teknologian lumoava vaikutus auta asiaa. Minulla ei ole mitään intohimoa muuttaa sitä. Kuitenkin tämän hypnotisoidun ihmiskunnan keskellä joka harhailee Sinisen maassa, kapinallisia sieluja alkaa herätä. Siitä olen intohimoinen.

Kun monet shaumbrat ovat tai ovat olleet psykologeja, psykiatreja tai terapeutteja, haluaisin avata keskustelun psykologian roolista Koneiden ajassa. Käytän myös tämän tilaisuuden kertoa oman visioni siitä.

Ironista on, että valtavirtapsykologit ylpeilevät olevansa tietoisuuden asiantuntijoita ja tutkijoita, vaikka rajoittavat kiinnostuksensa tietoisuudesta pelkän mielen tutkimiseen. Itse asiassa he pitävät Itseä mielenä. Toisin sanoen, he tutkivat mieltä mielen sisältä käsin ja kutsuvat sitä tietoisuuden tutkimiseksi. Jos he myöntävät mahdollisuuden sellaisen tietoisuuden olemassaoloon, joka ylittää ajan, paikan, ajatukset, tunteet ja biologian, he kieltäytyvät kuitenkin antamasta tuolle mahdollisuudelle mitään paikkaa psykologiassa tieteenä. "Antaa uskonnon ja filosofian hoitaa niin epämääräiset ja omalaatuiset ajatukset", he sanovat. Psykologian halu olla osa makeiden lasten klubia (tiedeyhteisöä) on sen suurin rajoitus. Kun asiaa ajattelee, niin pakkomielle hahmottamisesta tieteelliseksi rajoittaa kaikkia nykytieteitä, mutta se on toisen kerran keskustelua.

Pointti on, että psykologia on erittäin sinistä. Sellaisen psykologian ehdottaminen, joka perustuu gnostiin tieteellisten todisteiden sijasta, itsenäisyyteen massatietoisuuden sijasta ja kommunikointiin hengen kanssa henkilösuhteiden sijasta, rikkoo kaikkia ydinolettamuksia, joille moderni psykologia rakentuu. Tästä syystä mikä tahansa uraauurtava teoria, joka ei sovi valtavirtapsykologian rajoittuneeseen ajattelumalliin, lakaistaan nopeasti maton alle. Ja varo sanomasta: "Olen myös Jumala", tai sinulla diagnosoidaan narsistinen persoonallisuushäiriö!

Näet siis, miksi uuden energian psykologian luominen on haasteellista. Siinä missä valtavirtapsykologit puhuvat tietoisuudesta olematta tietoisia, uuden energian psykologeja palvelisi parhaiten olla puhumatta liikaa tietoisuudesta (psykologia-alalla) ja pelkästään olla tietoinen. Voimme pysyä hyvin näkymättömänä, ja kuitenkin ne jotka ovat heräämässä ja todella kiinnostuneita lähestymistavastamme, pystyvät näkemään tuon taikuuden.

Selkeyden vuoksi, arvostan psykologiaa ja näen sen erittäin hyvin tukevan niitä, jotka toimivat edelleen massatietoisuudessa. "Normaalissa" ihmistilassa, eli ennen heräämistä, aspektimme ovat periaatteessa sisäistettyjä suhteita, ja moderni psykologia perustuu tälle ymmärrykselle: ongelmiemme syy ja siksi ratkaisut noihin ongelmiin löydetään siitä tavasta, jolla yhdistymme muihin ihmisiin. Vaikka tänä päivänä on satoja psykoterapiamenetelmiä käytettävissä, ne kaikki perustuvat tähän lähtökohtaan. Kognitiiviset käyttäytymisterapiat keskittyvät uskomuksiimme, ajattelumalleihimme ja käyttäytymiseemme suhdekontekstissa. Psykodynaamiset terapiat keskittyvät kiintymysmalleihin, jotka omaksutaan lapsuudessa, jne. Siis vaikka lähestymistavat voivat näyttää hyvin erilaisilta, avaimena ovat aina henkilösuhteet. Ja tässä on tolkkua, jos yksilö toimii massatietoisuudessa ja on energeettisesti, neurokemiallisesti ja mentaalisesti riippuvainen toisista ihmisistä.

Kuitenkin itseoivalluksessamme tapahtuu radikaali muutos, kun emme enää automaattisesti sisäistä jokaista ulkoista kokemusta. Henkilösuhteet – ennen suurin peilimme ja ihmisidentiteettimme raakamateriaali – siirtyvät taustalle, kun käännymme sisäänpäin ja opimme, miten yhdistytään itseemme tietoisella tavalla. Kun siirrymme heräämisestä mestaruuteen, laajennamme myös tunnettamme itsestä mielen rajojen ulkopuolelle ja alamme tutkia, kuka olemme ehdollistumisemme ulkopuolella, toisin sanoen kollektiivitietoisuuden ulkopuolella.

Seurauksena on, että mitä syvemmälle siirrymme heräämiseen ja mielen ulkopuolelle, sitä vähemmän moderni psykologia pätee meihin. Saatamme elää edelleen yhteiskunnassa, mutta emme ole enää lukittuna massatietoisuuden hypnoosiin. Niinpä psykologiset teoriat jotka on kehitetty kollektiivitietoisuudessa kollektiivitietoisuutta varten, eivät enää päde meihin.

Kuitenkin koska herääminen repii hajalle ihmisidentiteettimme ja murtaa kaikki puolustusmekanismimme, on käytännössä vääjäämätöntä kokea mentaalista epätasapainoa heräämisen aikana. Useimmat psykologit näkisivät heräämisoireet – jotka näyttävät hyvin samanlaisilta kuin "normaali" henkinen epätasapaino – mutta eivät kuitenkaan tunnistaisi, mitä ne oikeasti ovat: heräämisen luonnollisia oireita ja sivuvaikutuksia. Esimerkiksi, intohimon kadottaminen ja irrottautuminen massatietoisuudesta jotka tapahtuvat luonnostaan heräämisen aikana, saattaisivat näyttää hyvin samanlaisilta kuin kliininen masennus. Psykologi saattaa silloin hoitaa noita oireita ilman menestystä, koska loppujen lopuksi oireiden todellista syytä ei ymmärretä.

Tässä kohtaa tarvitaan psykoterapeuttista mallia, joka on suunniteltu herääville yksilöille. (Ainakin se osoittautuisi tukevaksi ja hyödylliseksi. Kävin itse läpi oman heräämiseni ilman "uuden energian psykologia", mutta oli lukemattomia sielun pimeitä öitä, jolloin toivoin, että sellainen olisi ollut.) Vaikka Seksuaalienergia- ja Aspektologiakurssi ovat valtavan arvokkaita, jotkut saattaisivat pitää parempana jatkuvaa terapiaa kasvotusten. Lisäksi kaikki jotka heräävät, eivät ole kiinnostuneita kanavoiduista viesteistä (ei millään pahalla, Adamus!).

Vaikka tällä alalla on joitain henkisiä lähestymistapoja, kuten transpersonaalinen psykologia, buddhalainen psykologia ja jungilainen psykoanalyysi, en kutsuisi niitä uuden energian psykologiaksi. Mielenkiintoista kyllä, Maslow joka on laajasti tunnettu tarvehierarkiateoriastaan, muokkasi myöhemmin elämässään tätä teoriaansa ja väitti, että ihmistietoisuuden korkein muoto on sellainen, jota hän kutsui "transhumaanitietoisuudeksi", joka ylittää mielen ja persoonallisuuden (muistatko Transhumaani-sarjan?). Maslow tutki yksilöitä, jotka eivät olleet kiinnostuneita henkilökohtaisesta kasvusta, vaan ihmispersoonallisuuden ylittämisestä. Hän kutsui näitä ihmisiä "yläpuolelle nousijoiksi". Valitettavasti hän kuoli, ennen kuin ehti kehittää teoriaansa pidemmälle.

Vaikka nämä henkisen psykologian lähestymistavat epäilemättä laajentavat tätä alaa, en ole täysin vakuuttunut, että ne ovat sopivia auttamaan herääviä yksilöitä (elleivät psykoterapeutit ole itse heränneitä). Henkisyys ei kuitenkaan ole aina sama asia kuin tietoisuus. Henkinen psykologia voi nopeasti hukuttaa heräävän asiakkaan makyo-lampeen, ellei sitä tee oivaltanut yksilö. Minun tietääkseni on erittäin harvoja psykologeja, jotka auttavat erityisesti herääviä ihmisiä. Niinpä minun visioni olisi luoda uusi lähestymistapa nimenomaan tätä tarkoitusta varten.

Visiossani uuden energian psykologiasta tarkoituksena ei ole yrittää kehittää, pelastaa tai edes parantaa ihmisosaa, vaan antaa pelkästään turvallinen tila sille, tuoda tietoisuutta sen roolista Itsen kokonaisuudessa ja hyväksyä se kaikessa raakuudessaan, haavoittuvuudessaan ja rohkeudessaan. Minusta on edelleen hyödyllistä saada kliinistä koulutusta tunnistaakseen, mitkä henkiset tasapainottomuudet ovat heräämisen oireita tai sivuvaikutuksia ja myös arvioidakseen, onko turvallista tukea asiakasta menemään mielen ulkopuolelle. Esimerkiksi, sellainen joka on hyvin pirstoutunut ja jolla on sivupersoonahäiriöitä trauman vuoksi, hyötyisi enemmän tietoisesta hengittämisestä ja avusta turvallisen paikan luomisessa kuin mistään muusta. Sellaisessa tilanteessa asiakkaan kannustaminen ylittämään massatietoisuus johtaisi luultavasti enempään kärsimykseen, ei vapauteen. Mielen ylittämisessä ja järjen menettämisessä on eroa, mutta se ei ole aina ilmeinen. Vaaditaan sekä kliinistä arvostelukykyä että tietoisuutta asiakkaan tukemiseen turvallisessa paikassa, kuitenkin agendattomasti.

Kun teknologian kehittyminen jatkuu ja tekoäly tunkeutuu elämäämme, on todennäköistä, että asioiden internetistä tulee kollektiivitietoisuuden uusi verkko – eli massatietoisuuden gravitaatio on voimakkaampaa kuin koskaan, ja on vaikeampaa löytää tie ulos mielestä, täysivaltaisuuteen. Onneksi jokainen meistä joka on päättänyt ylittää mielen, edistää uuden energian psykologiaa olemalla elävä standardi. Nekin shaumbrat joilla ei ole mitään tekemistä psykologian kanssa, luovat uusia polkuja ja mahdollisuuksia elämiseen ilman kärsimystä ja luovat näin "metapsykologisen hyvinvoinnin" malleja. Tietoisen psykologin tärkein rooli on sanoa: "Hei, katso, on tuo mahdollisuus olla kaikkea, mitä olet, ja elää täysivaltaista elämää vapaana kärsimyksestä. Jos nämä ihmiset pystyvät siihen, niin sinäkin pystyt."

Rakastaisin kuulla muista uuden energian psykologeista. Kutsumme sitä sitten metapsykologiaksi, transhumaanipsykologiaksi, gnostiseksi psykologiaksi tai joksikin muuksi, on aika mennä mielen ulkopuolelle henkisen terveyden alalla! Tuokaamme taikuus takaisin ja luodaan agendaton, vallaton ja transhumaani lähestymistapa psykologiaan.

***********

Maisteriopinnäytettään varten Kim tutki, miten dramaattisia tekniikoita voidaan käyttää auttamaan integroitumisprosessissa trauman jälkeen (ajattele aspektologiaa ja tietoisuuden näytöstä yhdistettynä). Saatuaan juuri valmiiksi opintonsa kliinisessä psykologiassa, hän on valmis tutkimaan, miten tietoisuutta voidaan soveltaa psykologiassa. Jos haluaisit osallistua keskusteluun, olet tervetullut uuteen Facebook-ryhmään Psychology in the New Energy. Kimiin voi olla yhteydessä myös hänen nettisivujensa kautta.

-----------

Viestiä saa vapaasti välittää edelleen.

Kanavoinneista ja muista kirjoituksista voit saada uutta näkökulmaa, lohtua ja vahvistusta elämäsi tilanteissa. SINÄ olet kuitenkin oman elämäsi ja oman totuutesi paras asiantuntija. Vie kaikki informaatio omien "suodatintesi" läpi ja luota AINA ensisijaisesti omaan sydämeesi ja sisäiseen ohjaukseesi, kun teet valintoja - suuria tai pieniä. Näin pidät oman voimasi ja löydät oman totuutesi.