TOISENLAINEN SUHDE

Kirjoittanut Geoffrey Hoppe (www.crimsoncircle.com)

Joulukuun 2016 Shaumbra-lehdestä

Energiaa välittäen suomentanut Pirjo Laine

Adamuksella on paljon sanottavaa ihmissuhteista. Ancestral Freedom –pilvikurssilla hän puhuu siitä, miten sukupuumme asettaa perustan ajatuksillemme, biologiallemme, uskomuksillemme, tavoillemme, unelmillemme jne. Monissa työpajoissa hän on sanonut, että yksi valaistumisen suurimmista häiriötekijöistä ovat henkilökohtaiset suhteemme lasten, vanhempien ja kumppanien kanssa. Tarpeetonta kai sanoa, että suhteet ovat oleellinen osa elämäämme. Ne antavat paljon ihmiskokemuksemme kauneudesta ja rakkaudesta ja usein kurjia aineksia karmaan.

On toisentyyppinen suhde, jolla on laaja vaikutus elämässämme. Se ei ole läheskään niin merkityksellinen tai romanttinen tai dramaattinen kuin ihmissuhteemme, mutta siitä kannattaa puhua. Näitä ovat brändisuhteemme. Ihmissuhteiden tapaan ne usein tulevat ja menevät. Joskus ne ovat terveitä ja tukevia, ja toisilla kerroilla täynnä ristiriitaa ja haasteita. Brändisuhteet ovat kuin planeettoja, jotka kiertävät jokapäiväistä elämäämme. Usein emme edes huomaa niitä, mutta ne ovat osa todellisuuttamme. Joskus ne voivat määrittää, onko meillä hyvä vai huono päivä.

Brändisuhde on vuorovaikutus, joka sinulla on yrityksiin ja palveluihin, joita käytät jokapäiväisessä elämässä. Nostelet ehkä kulmakarvojasi tässä kohtaa ja mietit, miten tämä liittyy henkisyyteen. Tyypillinen ihminen menee kauppaan, antaa luottokorttinsa ja ostaa tuotteen. Suunnilleen niin pitkälle suhde menee. Mutta tarkemmin tutkittaessa on yhteys – eräänlainen tunnegravitaatio – joka liittyy vuorovaikutukseen elämäsi tuotteiden ja yritysten kanssa.

Tein mielessäni luettelon yrityksistä, jotka olen kutsunut elämääni. Kyllä, kyllä, tiedän, että ne ovat "vain yrityksiä" ja tuotteita, mutta elämäni ei olisi samanlaista ilman niitä. Ne tekevät mahdolliseksi hyvin monia muita asioita, joita teen elämässäni. Kerron muutamia näistä suhteista teille.

Ensimmäinen brändisuhde josta tulin tietoiseksi, tuli 1980-luvun loppupuolella. Silloin ostin ensimmäisen Apple-tietokoneeni. Siihen asti tietokoneet olivat pelottaneet minua. Olin ostanut pienen IBM DOS –tietokoneen yritykseeni, mutta pysynyt siitä erossa samalla tavalla, kuin pysyin erossa lämmitysuunista vanhempieni kellarissa, kun olin pieni lapsi. Pelkäsin, että se räjähtäisi, jos katsoisin sitä väärin tai hipaisisin sitä. Kiersin lämmittimen aina kaukaa, kun äiti lähetti hakemaan jotain kellarista, ja sitten juoksin raput ylös, kun olin löytänyt sen. Lämmitin ja minä emme olleet hyviä ystäviä. Se piti kummallista ääntä ja röyhtäili tulta kuin lohikäärme. Tunsin samalla tavalla pc:stä. Kummallista koodia ilmestyi kamalan vihreänä hehkuna ruudulle. Annoin liikkeenjohtajani operoida tietokonetta ja pysyin itse etäällä siitä pelosta, että painaisin väärää nappulaa ja tuhoaisin planeetan. (Minulla on usein hyvin vilkas mielikuvitus, ydinintuitioni on tavallisesti oikea.)

Yritykseni taiteellinen johtaja ylipuhui minut ostamaan Apple Macintosh –tietokoneen. Hän sai itse asiassa minut häpeissäni tulemaan moderniin aikaan osoittaen, miten tietokoneet korvaisivat lopulta piirustuspöydät ja muut suunnitteluvälineet. Hän sanoi, että jonain päivänä kaikilla olisi tietokone kotonaan, ja he käyttäisivät tuota laitetta laskujen maksamiseen ja viestien lähettämiseen. En uskonut sanaakaan enkä pystynyt kuvittelemaan aikaa, jolloin nämä koneet tulisivat osaksi elämääni, mutta ajatukseni harhailivat takaisin lämmitysuuniin kellarissa ja oivalsin, että se esti minua jäätymästä talven aikana. Kaksikymmentäviisituhatta (25.000) dollaria myöhemmin taideosasto oli kalustettu Apple Macintosh –tietokoneella, –skannerilla ja –tulostimella. Se oli alku pitkälle brändisuhteelle Applen kanssa.

Apple on ollut tärkeä osa elämääni. Minulla on kaksi Mac-pöytätietokonetta, Mac Pro –läppäri, iPad ja iPhone. Haluan saada uusimmat mallit pian sen jälkeen, kun ne tulevat markkinoille. Annan salaa nimen joka laitteelle, koska ne ovat paljon enemmän kuin piirilevyjä ja prosessoreita. Ne ovat ystäviäni. Oikeasti. Ne rikastuttavat elämääni, ne resonoivat energiani kanssa, ne pettävät minut harvoin ja ne todella palvelevat tarpeitani. Kun ajattelen Applea – yhtä maailman suurinta yritystä – sydämeni hymyilee. Aaah! Tämä on hyvä asia elämässäni. Muuten, yksi parhaista osakemarkkinavinkeistä jonka olen koskaan saanut, on ostaa sen yrityksen osakkeita, jonka tuotteista pitää ja joiden tuotteita käyttää. En pelaa osakemarkkinoilla (pelaan mieluummin kasinolla), mutta Linda osti muutaman Applen osakkeen noin vuotta aiemmin, kun he esittelivät iPhonen. Hänenkin sydämensä hymyilee, kun mainitaan Apple – hänen investointinsa on ollut hyvä.

Toinen brändisuhteeni on Costcon kanssa. Costco on suuri noutotukkuklubi, jolla on liikkeitä melkein joka puolella USA:ta ja myös monissa muissa maissa. He myyvät kaikkea ruokatavaroista autoihin, televisioista ruumisarkkuihin. Costcolla on mahtavat hinnat, he kohtelevat työntekijöitään hyvin eikä siinä ole teeskentelyä, keitä he ovat. Kun ajattelen Costcoa, mieleeni tulee sana "rehellisyys". Ei ole hypetystä, ei houkuttimia, ei keplottelua. Vain mahtavia tuotteita ja tavaroita. Ei ole koskaan ollut mitään hässäkkää tuotetta palauttaessa. He palvelevat asiakkaitaan, ja se näkyy. Käyn Costcolla noin kerran viikossa silloin, kun olemme kotona Lindan kanssa. Joskus menen sinne myös silloin, kun en tarvitse mitään, vaikka löydän aina jotain käyttökelpoista mahtavaan hintaan.

Minulla on brändisuhde Toyotan kanssa. Katastrofaalisen suhteen jälkeen Fordin kanssa 1970-luvun lopussa, Linda ylipuhui minut ostamaan Toyota Celican. Perheeni katkaisi melkein välit kanssani. He olivat Ford- ja Chevy-väkeä. He eivät voineet mitenkään kuvitella, että kukaan ostaisi ulkomaisen auton, erityisesti Japanista. Se oli yksinkertaisesti vain epäamerikkalaista. Minulla on ollut Toyota siitä lähtien. Annan nimen autoilleni. Puhun niille. Eikä minulla ole koskaan ongelmia Toyotojeni kanssa, kunhan vaihdan öljyt säännöllisesti, ja voin saada helposti 250.000 mailia uskollista palvelua, ennen kuin vaihdan ne uuteen malliin.

Minulla on monia muitakin brändisuhteita elämässäni. Tässä on vain muutama esimerkki:

* Amazon – Tilaan paljon asioita Amazonin kautta eikä minulla ole koskaan ollut ongelmia. Vain yksi klikkaus ja tuote on ovellani muutaman päivän päästä. Amazon on hyvin helppo!

* Kubota Tractors – Traktorini on paras miehen lelu, joka minulla on koskaan ollut. Se on myös kallein, mutta hyvinkin joka dollarin arvoinen. Se rakastaa kovaa työntekoa, jottei minun tarvitse tehdä sitä.

* Wikipedia – Käytän sitä melkein joka päivä ja teen aina lahjoituksen heidän kerätessään varoja. Se on aivoni-pois-aivoistani.

* Paikallinen kuivapesula – Olen käynyt siellä 15 vuotta. Omistaja juttelee aina muutaman minuutin. Minä tiedän hänen lastensa nimet, ja hän tuntee minun likapyykkini.

* Columbia Crest –viini – Aina luotettava, aina pehmeä. Aina varastossa Hoppen talossa.

* Home Depot – Suuri rautakauppaketju, jossa eksyn usein "miesten juttuihin". Lowe's Hardware on kadun toisella puolella, mutta minua ei koskaan näe siellä. Vain Home Depotissa.

* Google – Mitä elämä olisi ilman Google-hakuja, Google Mapsia, Gmailia, Google Translatea, YouTubea jne.? Suuri ja värikäs G on ehdottomasti osa elämääni.

* Northern Tool – Nettikauppa isoille työkaluille ja varusteille. Mikään ei saa minua hymyilemään enemmän kuin se, kun kuorma-auto pysähtyy mukanaan uusi haketin/silppuri, 50 gallonan suihkutin, bensakäyttöinen generaattori, 4000 psi:n painepesuri tai hydraulinen klapikone. (Alan nähdä tässä trendin. Ostan PALJON miesten juttuja.)

* The Green Bay Packers – NFL:n jalkapallojoukkue läheltä kotikaupunkiani Wisconsinia. En ole urheilumiehiä, mutta minulla on suuri intohimo Packersia kohtaan. He eivät pärjää kovin hyvin tällä kaudella, mutta seison rinnalla hyvinä ja huonoina aikoina.

Brändsuhdeluettelo jatkuu ja jatkuu, mutta saat idean. On yrityksiä, joiden kanssa teen mielelläni kauppaa, koska ne lisäävät jotain elämääni.

Minulla on ollut pettymystä tuottavia suhteita joidenkin brändien kanssa. Ne ovat pudonneet pois suosiostani syystä tai toisesta, joten en enää avaa lompakkoani tai elämääni niille:

* Sears – Vähittäismyynnin vanha dinosaurus. Huonolaatuisia tuotteita ja vielä huonompi asiakaspalvelu. Katkaisin välit kauan, kauan sitten. En mene koskaan takaisin.

* Sony – Yhteen aikaan meillä oli mahtava suhde. Leuhkin monilla Sony televisioilla, audiojärjestelmillä ja myös Walkmanilla. Mutta useiden hajoamisten jälkeen painoin lopulta "pois"-katkaisinta iäksi.

* Whole Foods – "Luonnonmukainen" ruokakauppaketju. Ennen minusta tuntui todella hyvältä, kun menin Whole Foods –kauppaan, mutta heidän korkeat hintansa, huijaava markkinointinsa ja mahtaileva asenteensa saivat kääntämään katseeni kilpailijaan. Lisäksi, he eivät myy American Spirit –savukkeita. Mitä hemmettiä? American Spirit on täysin luonnonmukainen savuke. Niitä pitäisi voida ostaa luonnonmukaisesta ruokakaupasta.

Sitten on muutama brändisuhde, jotka haluaisin muuttaa, mutta ei ole hyviä vaihtoehtoja:

* Valtionhallinto – USA:n perustuslain mukaan hallituksen/valtionhallinnon pitäisi olla kansasta ja kansaa varten. Todellako? Oletko käynyt hiljattain uusimassa ajokorttisi? Matalasta tietoisuudesta ja palvelun puutteesta puheen ollen ... Tai miten olisi verotarkastus? Nämä ihmiset ovat kiinnostuneita vallasta, koska heillä ei ole mitään muuta. Ei ole paljon muuta, mitä voin tehdä valtionhallintosuhteelleni, kuin muuttaa Kanadaan. Ai niin, odota! Sielläkin on valtion virkamiehiä, eikö?

* Direct TV – Koska asumme vuorilla, meidän täytyy tilata tämä satelliitti-tv-palvelu. (Netflix ei toimi meillä, koska meillä on niin pieni internet-nopeus, mutta se on toinen tarina.) Valikoima on hyvä, mutten voi edes kertoa, miten hiton kallista se on siihen verrattuna, miten vähän katselemme Lindan kanssa televisioita ja elokuvia. Linda panisi minut peruuttamaan Direct TV:n, jos hän tietäisi kuukausikustannuksen.

* United Airlines – Älä päästä minua edes alkuun! Olen jumissa tähän suhteeseen, koska United on ainoa todellinen vaihtoehto Lindalle ja minulle Denverin lentokentältä. United ja minä olemme olleet yhdessä 1.5 miljoonaa mailia, mutta heitä ei voi edes verrata Lufthansaan ja muihin yhtiöihin, kuten SAS, Air Canada, Thai Airlines ja Virgin Airlines. Heidän koneensa ovat tavallisesti likaisia ja lentoemännät ja stuertit yleensä epämiellyttäviä. Linda ja minä olemme "eliittiä", 1K-asiakkaita, koska matkustamme niin paljon, mutta on aikoja, jolloin melkein ratsastaisin mieluummin aasilla, kuin olisin tekemisissä Unitedin kanssa. Koetamme kestää sen, mutta täytyy sanoa, että se on yksi haastavimmista brändisuhteista elämässäni. Otamme Lufthansan Denveristä Eurooppaan aina kun mahdollista.

Meillä kaikilla on monia brädisuhteita. Kyse saattaa olla suosikkikampaajasta, apteekista, paikallisesta kahvilasta tai ravintolasta, bensa-asemasta, tavaratalosta, nettisivuista tai television uutiskanavasta. Niistä tulee osa elämäämme, ja useimmiten ne saavat meidät hymyilemään vähän. Ne ovat energiapalloja, jotka kiertävät henkilökohtaisessa universumissamme. Vaikka monet näistä ovatkin tuotteita tai yrityksiä, ihmiset luovat ja tarjoavat niitä. Tämä kaikki on yksi suhdeaspekti. Perimmiltään se tiivistyy yhteen suosikkisanontaani Adamukselta: mestari sallii energian palvella häntä. Mestari sallii myös brändisuhteen palvella häntä.

Ja nyt tämän artikkelini pointtiin. Tämä on erityisaikaa vuodesta. On juhlapyhien aikaa, joulun aikaa, vanhan vuoden loppu ja uuden alku. On aikaa, jolloin pohdimme hetken kulunutta vuotta ja kiitämme suhteista elämässämme.

Linda ja minä toivomme vilpittömästi, että Cirmson Circle on hyvä suhde elämässäsi. Halumme Crimson Circlen henkilökunnan ohella on palvella sinua ja kaikkia shaumbroja ympäri maailmaa. Toivomme, että olemme tehneet matkastasi vähän helpompaa. Toivomme, että olemme saaneet sinut nauramaan ja tuoneet muutamia ilon kyyneliä. Päivääkään ei mene oivaltamatta, että käsittelemme joitain herkimpiä ja mahdollisesti muuttuvimpia osia elämässäsi. Meille on kunnia, että olet sallinut meidän olla yksi suhde, joka kiertää elämääsi, ja teemme parhaamme, että jatkossakin ansaitsemme luottamuksesi. Aina kun olet yhteydessä Crimson Circleen – katselemalla shoudia, tulemalla työpajaan tai olemalla yhteydessä henkilökunnan kanssa – haluamme sen olevan ilahduttava ja hoivaava kokemus. Kun ajattelet Crimson Circleä ja shaumbraa, haluamme sen saavan sydämesi laulamaan vähän suloisemmin.

Toivotamme sinulle hyvää joulua ja mahtavia oivalluksia uuteen vuoteen.

-----------

Viestiä saa vapaasti välittää edelleen.

Kanavoinneista ja muista kirjoituksista voit saada uutta näkökulmaa, lohtua ja vahvistusta elämäsi tilanteissa. SINÄ olet kuitenkin oman elämäsi ja oman totuutesi paras asiantuntija. Vie kaikki informaatio omien "suodatintesi" läpi ja luota AINA ensisijaisesti omaan sydämeesi ja sisäiseen ohjaukseesi, kun teet valintoja - suuria tai pieniä. Näin pidät oman voimasi ja löydät oman totuutesi.