KÄRSIMYSTARINASTA LUOPUMINEN

Kirjoittanut Vidya Frazier (vidyafrazier.com)

3.9.2019

Energiaa välittäen suomentanut Pirjo Laine

Elämä on kovaa. Ei ole epäilystäkään – se todellakin on sitä useimmille ihmisille tavalla tai toisella. On aina haastavia tilanteita, joita syntyy suhteissa, työssä, raha-asioissa, terveydessä. Opimme hyväksymään sen, ja uskomme, että sellaista elämä vain on.

Jos olet henkisellä polulla ja etenkin jos tiedät olevasi ylösnousemusvalotyöntekijä, elämäsi on luultavasti ollut haastavampaa, kuin useimmilla tuntemillasi ihmisillä. Sinun ei tarvitse selvittää vain omaa karmaasi, jonka toit mukanasi – olet ehkä ottanut itsellesi myös esi-isien tai kollektiivista karmaa. Mikään tästä ei ole helppoa, mutta sen monet valotyöntekijät ovat sopineet tekevänsä.

Siis kyllä, fokuksesi täytyy olla niiden haavojen ja traumojen parantamisessa, joita olet kokenut sekä tässä elämässä että entisissä. Ja sinun täytyy keskittyä henkiseen heräämiseen vastoinkäymisistä ja kärsimyksestä huolimatta. Sitä todellinen työsi on, ja siihen erityisesti sinun täytyy keskittyä nyt, kun ylösnousemusprosessi voimistuu aina vain enemmän ajan kuluessa.

Tarinaansa samaistuminen

Mutta kysymys on: samaistutko siihen kärsimystarinaan, jota olet elänyt? Uskotko edelleen olevasi sitä? Kaikesta siitä huolimatta mitä olet kokenut herätessäsi siihen todellisuuteen, että olet henkiolento, sielu, puhdasta tietoisuutta tai Lähde, käyttäydytkö edelleen päivittäin niin, että olet tämä rajoittunut ihmisolento, joka elää haastavaa elämää maaplaneetalla?

Samaistutko edelleen suhdeongelmiin, jotka sinun täytyy selvittää, kivuliaaseen tai vanhenevaan kehoosi tai kyvyttömyyteesi oikeasti ilmentää se, mitä haluat elämässä? Uskotko edelleen toisinaan, että olet kaikkien tuskallisten kokemustesi summa – lapsuudesta taloudellisiin haasteisiin ja epäonnistuneisiin avioliittoihin saakka?

Toissijaiset hyödyt

Riippumatta siitä, miten hereillä on ja miten paljon parantamista on tehnyt, toisinaan voi edelleen olla vaikeaa päästää irti näistä tahmeista kolmannen ulottuvuuden samaistumiskohteista. Näin on erityisesti, jos olet vuosien saatossa kehittänyt ns. toissijaisia hyötyjä, jotka liittyvät tuskallisiin kokemuksiisi. Toissijaiset hyödyt ovat jokseenkin positiivisia kokemuksia, joita päädymme etsimään, kun emme näytä pystyvän ilmentämään sitä, mitä oikeasti haluamme elämäämme.

Yksi noista toissijaisista hyödyistä saattaa olla myötätunto, huomio tai kunnioitus, jota saat toisilta ihmisiltä, kun kerrot heille, millaista kärsimystä olet kestänyt – tai ne uskomattomat asiat, joita olet onnistunut elämässä saavuttamaan kaikesta siitä huolimatta, mitä olet kärsinyt.

Jos kärsit etkä tiedä, miten lopettaa, ainakin voit saada näitä empaattisia ja arvostavia reaktioita, jotka näyttävät auttavan sinua eteenpäin.

Mutta arvaa mitä? Nuo lämpimät ja pehmeät reaktiot toisilta pelkästään vahvistavat tarvettasi jatkaa kärsimistä. Ne aiheuttavat valin lisää kärsimiskokemuksia, jotta voit saada edelleen noita reaktioita. Niin vetovoimanlaki toimii. Kärsimiseen keskittyminen – myös sen parantamiseen – voi vetää jatkuvasti kärsimystä sinulle. Se voi olla hyvin konstikasta.

Tarinaansa samaistuminen

Mutta tärkeintä on oivaltaa, että jos vielä jotenkin samaistut kärsimystarinaasi, pidät tuon tarinan hengissä. Riippumatta siitä, että olet saattanut antaa anteeksi vanhemmillesi, lapsillesi, ystävillesi ja puolisoillesi, jotka ovat pettäneet sinut, ja antanut myös itsellesi anteeksi parantumisvuosien myötä, saatat edelleen uskoa, että sitä sinä olet – sellainen joka on kärsinyt kovasti, mutta joka parantuu nyt tai on parantunut.

Kenties uskot jopa, että olet aikaa sitten luopunut kärsimystarinastasi ja oivaltanut, ettet sinä ole se. Mutta onko tuo tarina edelleen kentässäsi? Kerrotko sen edelleen uusille ihmisille elämässäsi? Tunnetko edelleen tarvetta yhdistyä ihmisiin, jotka ymmärtävät kärsimisen samalla tavalla kuin sinä?

Jos näin on, luultavasti et ole todellisuudessa päästänyt irti tästä kärsimystarinasta. Ja herätäksesi todella sille, kuka olet syvimmällä olemuksesi tasolla, tämä on välttämätöntä. Tämä ei ole helppoa, etenkään jos olet jossain sydäntä raastavassa tilanteessa tai sinulla on kroonista kipua. Ja moniin valotyöntekijöihin tämä pätee näinä päivinä – kaikki ratkaisemattomat traumat ja haavat tulevat nyt pintaan alitajunnasta, jotta ne voidaan käsitellä ja niistä päästää irti.

Kärsimystarinasta irtipäästäminen

Ja kuitenkin voit oppia, että vaikka kohtaatkin ja yrität parantaa kaikki ne vastoinkäymiset, joita ehkä koet näinä päivinä, voit silti luopua samaistumisestasi siihen, joka kärsii näistä kokemuksista.

Tämä ei merkitse tuon alemman itse hylkäämistä, tämä ei merkitse sen alentamista. Täysin päinvastoin, itse asiassa se vaatii olemaan täysin sen kanssa, suuren myötätunnon kera ja valmiina menemään läpi kaikesta, mitä nousee esiin.

Ja tämä on avain: olet tämän kärsivän itsesi kanssa, mutta et samaistu siihen. Samaistut korkeampaan itseen, viisaampaan ja heränneempään itseen, joka katselee tuota kärsimistä ja joka kykenee auttamaan ja myötätuntoisesti opastamaan tuon itsen parantumisprosessin läpi.

Sydämessäsi on rakkautta tätä itseä kohtaan ja mielessäsi valoa ja selkeyttä. Ymmärrät, että se on tilaisuus oppia ja kehittää sisäistä vahvuuttasi ja voimaasi. Ja tiedät, että mitä tahansa tapahtuukin, se on väliaikaista.

Kenties vielä tärkeämpää on, että jos pystyt lähestymään nykyistä kärsimystä raahaamatta kaikkea entistä kärsimystä perässäsi, huomaat, ettei ajankohtainen tilanne ole niin vaikea navigoida. Olet hetkessä, selkeä ja uusi, ja katsot jotain, mikä näyttää haastavalta, koska se on aina ennen ollut sitä – mutta kenties se ei enää ole. Tämä lähestymistapa avaa sinut uusille ideoille ja uusille ratkaisuille. Ja perimmiltään sen on valtavan vapauttavaa.

Miten se tehdään

Mutta miten se oikeasti tehdään, miten päästetään irti kärsimistarinasta? Pelkkä sanominen, että teet sen, ja sen ajatteleminen ja aikominen, että pystyt siihen, ei oikeasti saa sitä aikaan. Voit aloittaa tästä, mutta täytyy jatkuvasti kiinnittää huomiota tähän ratkaisuun ja ajatuksiisi, sanoihisi ja tekoihisi. Samaistumisentunne kolmannen ulottuvuuden ihmiseen on luultavasti juurtunut syvälle tietoisuuteesi.

Yksi tapa lähestyä tätä haastetta on alkaa kirjoittaa ulos kärsimystarinaasi – kaikkia vastoinkäymisiä, joita sinulla on ollut, alkaen lapsuudesta aina tähän päivään saakka. Voit tehdä tämän lauseina tai ranskalaisina viivoina. Ota vähän aikaa tämän kehittämiseen – muista tärkeimmät loukkaantumiset ja epäoikeudenmukaisuudet, etenkin ne joista olet tuntenut itsesääliä. Jos häpeää, syyllisyyttä tai vihaa nousee, tunne ne – ja jatka sitten. Kirjoita kaikki ulos. Tarina ansaitsee tulla kerrotuksi täysin, tämän viimeisen kerran.

Lue kenties sitä muutaman päivän ja lisää tarvittaessa kohtia. Salli kaikkien tunteiden nousta tuomitsematta. Tee muistiinpanoja tietyistä haavoittumisista, joiden parantamiseen sinun ehkä täytyy edelleen keskittyä, ja laita nämä muistiinpanot sivuun tällä erää.

Jossain kohtaa kun tunnet, että olet saanut paperille ainakin kaikki "kohokohdat", on jonkin rituaalin aika siitä vapautumiseksi – kuten paperin polttaminen tai repiminen pieniksi kappaleiksi. Tai jos olet kiinnostutut rituaaleista, voit kehittää jonkin yksityiskohtaisemman version, joka vaikuttaa sinuun syvästi. Tee tämä suuren rakkauden ja myötätunnon kera itseäsi kohtaan.

Uuden sinun kokeminen

Jos olet todella kyllästynyt kärsimystarinaasi ja hyvin sitoutunut päästämään siitä irti, tällaiset toimet ovat hyvin tehokkaita. Huomaat, että kärsimyksesi helpottaa. Sinusta tuntuu vapaalta, kuin olisit lähtenyt täysin uudelle matkalle, täysin uuden perspektiivin kera.

Huomaat luultavasti, että sinun täytyy edelleen valvoa tarkkaan ajatuksiasi ja tunteitasi, ja myös huokauksiasi ja marinoitasi, kun reagoit jatkuviin haasteisiin elämässäsi. Tavat voivat pysyä.

Ja sinun täytyy pitää silmällä kaikkea viipyilevää tarvetta saada toissijaisia hyötyjä kertomalla kärsimiskokemuksistasi ollessasi ystävien ja perheen kanssa. Voit edelleen kertoa, mitä tapahtuu, mutta varo vanhaa tapaa samaistua näihin asioihin, joita tapahtuu, ja siihen joka kärsii.

Voit päättää sen sijaan samaistua siihen, joka parantuu ja jolla on upeita parantumistarinoita kerrottavana. Mutta loppujen lopuksi, tarvitseeko sinun samaistua mihinkään tarinaan? Edes positiiviseen? Tarvitseeko sinun edes olla tuo henkilö, jolla ei ole enää tarinaa?

-----------

Viestiä saa vapaasti välittää edelleen.

Kanavoinneista ja muista kirjoituksista voit saada uutta näkökulmaa, lohtua ja vahvistusta elämäsi tilanteissa. SINÄ olet kuitenkin oman elämäsi ja oman totuutesi paras asiantuntija. Vie kaikki informaatio omien "suodatintesi" läpi ja luota AINA ensisijaisesti omaan sydämeesi ja sisäiseen ohjaukseesi, kun teet valintoja - suuria tai pieniä. Näin pidät oman voimasi ja löydät oman totuutesi.